fbpx

Conceptueel denken en communicatie met collega's en management.

CONCEPTUEEL DENKEN.

Recentelijk ben ik tot de schokkende ontdekking gekomen dat ik een conceptuele denker ben. In 2014 ben ik begonnen aan een opleidingsbedrijfskunde. Dit heb ik (onbewust) gedaan om vaardigheden te krijgen waarmee ik verbanden, ideeën en oplossingen, kan vertalen naar een operationeel plan. Projectmanagement, onderzoeksvaardigheden, marketing en grafische vaardigheden zijn zeer geschikte tools die ik mezelf eigen heb gemaakt om mooie projecten tot stand te brengen en zichtbaar te maken.

Op de werkvloer, zit ik door het conceptueel denken op een andere golflengte zit dan mijn lineair denkende collega’s en leidinggevenden. Dit uit zich op de de volgende manieren:

  • De ene keer stellig zijn, de andere keer wollig zijn in mijn manier van communiceren.
  • Er ontstaat introversie wanneer ik in een nieuwe en onbekende omgeving terecht kom.
  • Nieuwsgierigheid en behoefte aan meer informatie zodat ik verbanden kan leggen en mogelijkheden kan ontdekken om te zien of een project of dienst zinvol is – in tegenstelling tot het bedenken van voor de hand liggende oplossingen.
  • Het verzinnen van nieuwe dingen en creatief in het bedenken van oplossingen voor uitdagingen en problemen, die ik moeilijk (verbaal) onder woorden weet te brengen voordat ik ze op papier uitwerk naar een haarscherpe propositie of een operationeel plan.
  • Van groot naar klein denken.
  • Mijn gedachten springen automatisch naar de macro-omgeving.
 

OP PAPIER.

Ik was aangenaam verrast toen een aantal mensen mij vertelde dat ik goed schrijf. Toen ik hierover na had gedacht, kwam ik tot de conclusie dat dit komt doordat ik verbanden zoek tussen zaken, die niet direct voor de hand liggen. Het ontdekken van uiteenlopende verbanden vind ik spannend en uitdagend. Als het mij lukt om ze te vinden, vertaal ik ze vervolgens naar een coherent, uniek, kort, bondig en aansprekend verhaal. Dit kost uiteraard een beetje tijd en moeite, maar het geeft enorm veel voldoening.

VERBAAL IS EEN ANDER VERHAAL.

In gesprekken met mijn lineair denkende leidinggevenden wordt er vaak gelet op feiten en logische redenaties, terwijl ik let op de verbanden in het verhaal en relevante omgevingsfactoren. Voor mij is het totale beeld in de juiste context heel belangrijk. De focus vanuit verschillende hoeken zorgt vaak voor onduidelijkheid en misverstanden tussen beide partijen. Vaak heb ik zoveel informatie en ideeën in mijn hoofd dat ik mijzelf in gesprekken erop betrap dat ik hardop aan het denken ben in en niet gericht communiceer. Hierdoor haken lineaire denkers snel af.

WAT NU?

Het is nu belangrijk om te ontdekken hoe ik mijn recent ontdekte kenmerken om kan zetten naar kwaliteiten. Daarom ben ik erg benieuwd of er organisaties en bedrijven of ondernemingen zijn waarin deze kwaliteiten herkend- en erkend worden. Ik ben ervan overtuigd dat een organisatie waarin het omgaan en het samenwerken met conceptuele denkers verankerd is, bijzonder daadkrachtig kan zijn. Voor deze reden wil ik leren om beter met lineaire denkers samen te werken en (verbaal)  te communiceren.

PAUL GISBERTS

Conceptueel denker, bedrijfskundige en klassiek geschoold musicus.

Paul Gisberts